روابط عمومی و تعامل رسانه ای؛ اصلی که نباید فراموش شود


ایسنا/ قزوین یکی از اصول اساسی که روابط عمومی باید بر آن مسلط باشد، اصل ارتباط با رسانه است، هسته فعالیت های روابط عمومی، برقراری ارتباط با مراکز خبری و انتقال پیام است. روابط عمومی ها باید با وسایل و کانال های ارتباطی در جامعه آشنا باشند تا بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

27 اردیبهشت روز روابط عمومی و ارتباطات بهانه ای شد تا نگاهی به روابط عمومی ها و لزوم تعامل آنها با رسانه ها بیندازیم. روابط عمومی نه تنها نقشی در سازمان، بلکه مهمترین و اصلی ترین شغل کلیدی است که می تواند زمینه ساز پیشرفت یا افول سازمان باشد.

یکی از اصول اساسی که روابط عمومی باید بر آن مسلط باشد، اصل ارتباط با رسانه است، هسته فعالیت های روابط عمومی، برقراری ارتباط با مراکز خبری و انتقال پیام است. روابط عمومی ها برای انجام صحیح وظایف خود باید با وسایل و کانال های ارتباطی موجود در جامعه آشنا باشند.روابط عمومی استفاده خردمندانه از «رسانه» برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی است.

روابط عمومی زمانی موفق است که از توانمندی همه رسانه ها برای کنار آمدن با زمانه و حفظ روابط خود با آنها استفاده کند. می تواند در مورد یک موضوع یا مشکل جامعه اظهار نظر درست و تحریک آمیزی داشته باشد و یا بتواند راهبرد اساسی برای حل مشکل در جامعه ارائه دهد.

در نهایت این ارتباط دو طرفه است، روابط عمومی ها بدون ارتباط صحیح و مؤثر با رسانه ها نمی توانند به اهداف خود دست پیدا کنند و رسانه ها نیز بدون برقراری روابط عمومی مؤثر موفق نخواهند شد.

مهمترین مسائل و موانع ارتباطات رسانه ای و روابط عمومی

بزرگترین مشکل ارتباطی بین روابط عمومی و رسانه زمانی آغاز می شود که روابط عمومی سعی می کند نقاط قوت و ضعف سازمان خود را برجسته کند، در حالی که بیشتر رسانه ها سعی می کنند نقاط ضعف سازمان ها را میانجی کنند تا نقاط ضعف را برطرف کرده و اثربخش تر شوند.

یکی دیگر از عوامل مهم در عدم وجود رابطه خوب بین روابط عمومی و رسانه، ناآشنایی آنها با محدودیت های یکدیگر است.سیاست خودش. خبر بر همین اساس و با تایید سردبیر منتشر می شود، بنابراین امکان انتشار هیچ خبری در رسانه وجود ندارد.

از سوی دیگر رسانه ها اطلاعات کافی در مورد محدودیت های سازمانی و مسائل روابط عمومی داخلی ندارند و گاهی فکر می کنم مدیر روابط عمومی هر زمان که درخواست شود به راحتی و به راحتی می تواند اطلاعات لازم را در اختیار آنها بگذارد.

مانع دیگر عدم آموزش حرفه ای در هر دو موسسه است. این ضعف در روابط عمومی بیشتر به چشم می خورد، زیرا برخی از کارشناسان روابط عمومی هر خبری را که رسانه ها ترتیب داده اند به عنوان خبر ارسال می کنند. ناآشنایی این نیروها با کار مطبوعات به این معناست که اخبار اغلب به صورت خام و ناپخته به مطبوعات مخابره می شود که خود مقدمه حذف خبر توسط سردبیر و نارضایتی روابط عمومی ها را فراهم می کند.

یکی دیگر از مشکلات حذف روابط عمومی توسط رسانه ها و ارتباط مستقیم با مسئولان است، اکثر خبرنگاران رسانه ها سعی می کنند اطلاعات مورد نیاز خود را از مقامات ارشد یک سازمان دریافت کنند، بنابراین این امر باعث تضعیف رابطه رسانه و مردم می شود.

روابط عمومی و جامعه اطلاعاتی

یکی از موضوعات مهم امروز بحث حفظ اخبار و انتخاب اطلاعات است. روابط عمومی به عنوان یک دروازه بان عمل می کند و تصمیم می گیرد چه اخباری را منتشر کند. اما باید در نظر داشت که اکنون در آستانه جامعه اطلاعاتی هستیم و رسانه ها گسترش یافته اند.

در جامعه اطلاعاتی ما با اعتراض شهروندان مواجه هستیم، حتی اگر در داخل یک کارگاه اقتصادی اتفاقی بیفتد، باید زبان متقاعدکننده ای علیه این جامعه وجود داشته باشد. زبان متقاعد کننده به معنای ارائه اطلاعات به مردم است نه تبلیغات، زبانی که مردم احساس می کنند محترم است و حقوق آنها رعایت می شود.

بنابراین هنر روابط عمومی کتمان اطلاعات و اخبار نیست، روابط عمومی باید به نیازهای اطلاعاتی مردم سازمان خود پاسخ دهد و اطلاعات را با توجه به وضعیت آن منتشر کند، از طرفی حق انتقاد یکی از مواردی است که حقوق مسلم از رسانه ها و دشمن محسوب می شود.

اگرچه برخی از انتقادات و رویکردها در واقع پیچیده و غیرعلمی هستند و یا با حداقل اطلاعات ارائه می شوند، اما در مجموع اگر روابط عمومی و رسانه ها حقوق و وظایف یکدیگر را بشناسند و به رسمیت بشناسند، با تعارضات کمتری مواجه خواهند شد.

وظیفه خبرنگار جستجو و کشف حقیقت در هر شرایطی است، چه همکاری داشته باشیم و چه نداشته باشیم، مسئولیت و رسالت او در این زمینه تغییر نمی کند، پس بهتر است اطلاعات درست را در زمان مناسب در اختیار مطبوعات قرار دهد. در صورتی که روابط عمومی با ارائه اطلاعات مخالفت کند. رسانه‌های آهسته به هر طریقی این کار را انجام می‌دهند، بنابراین باید به ساده‌ترین روش و با کمترین حجم به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

استراتژی های ارتباطی موفق

راهکارهای عملی زیر را می توان برای بهبود و تقویت ارتباط موثر بین روابط عمومی و رسانه پیشنهاد کرد:

1) برقراری جلسات و دوستی های منظم و مستمر به صورت منظم و مستمر

2) آشنایی و آگاهی هر چه بیشتر روابط عمومی ها و دست اندرکاران رسانه در مورد وظایف، قابلیت ها، محدودیت ها و دامنه واقعی دیگران.

3) سازماندهی نیروی کار متخصص و آگاه به مسائل ارتباطات و روابط عمومی

4) تربیت خبرنگاران متخصص و با سابقه در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و هنری.

5) ارزيابي، انتخاب، معرفي و تقدير از روابط عمومي رسانه‌هاي فعال در زمينه همكاري بين آنها.

6) تهیه تورهای رسانه ای برای آشنایی خبرنگاران با سازمان

اخرین حرف

اگر سازمان شما سخت کار می کند اما در رسانه ها به آن توجه نمی شود، احتمالاً در برقراری ارتباط و تعامل با آنها مشکل اساسی دارید. اگر سازمان شما از قبل سیاست رسانه ای خوبی ندارد، اکنون زمان اجرای آن است.

انتهای پیام/


sorces

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

برشکاری مقاطع فلزی به روش هوا برش اصفهان آهن

برشکاری مقاطع فلزی به روش هوا برش – اصفهان آهن برش لیزر آهن, برش لیزر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.