معایب درس ادبیات بیشتر از کنکور ریشه دوانده است


محمد مفتاحی می گوید اگر ادبیات به عنوان یک درس مهم از کنکور خارج شود، فاجعه بزرگی خواهد بود.

این شاعر و مدرس ادبیات در گفت وگو با ایسنا، درباره تصمیم حذف دروس عمومی از جمله ادبیات از کنکور 1402، گفت: جدا از کنکور و آزمونی که بچه ها برای پذیرش در دانشگاه می دهند، محیط های فرهنگی ما هم هستند. . همه در ادبیات بحث شده است. چون ما در فرهنگمان هنرهایی نداشتیم یا جزو هنرهای ممنوعه بود و کسانی که هنر کردند در جامعه پذیرفته نشدند. مثلاً به نوازندگان خواننده می گفتند. البته این هنرها محدود به موسیقی نبود. هنرهای تجسمی، مجسمه سازی و رقص نیز جزو این گروه هستند، اما شاعران ما با هوش خود آن هنرها را وارد شعر و نوشته های خود کردند و مسائل مربوط به علم و هنر را مطرح کردند. حال تصور کنید این درس را که تمامی مباحث این رشته از تاریخ ادبیات و درک معنا، معنا و مفهوم گرفته تا شناخت اصطلاحات ادبی، صنایع دستی و نقاشی را به طور همزمان در بر می گیرد، نادیده گرفته و حذف می کنید. با حذف درس ادبیات فرهنگ خود را از دست می دهیم.

وی سپس گفت: طبیعی است که درسی که در کنکور زیر سوال نمی رود، هم از سوی دانش آموزان و والدین آنها و هم از سوی برخی همکاران، بی اهمیت تلقی شود. در هر صورت هر چه این درس در کنکور و در پذیرش دانشگاه رسمی تر باشد و بتوان آن را طراحی کرد اهمیت بیشتری برای آن قائل است. معتقدم ادبیات ما کم کم رنگ می بازد و با این حذف کاملاً به حاشیه می رود. در دانشگاه ها دوره عمومی فارسی داریم اما دروسی مانند نگارش، ویراستاری و دروس شناخت فرهنگ و ادبیات جایی ندارد. الان هم اگر ادبیات به عنوان یک درس مهم که در کنکور زیر سوال می رود حذف شود، فاجعه خیلی بیشتر می شود.

مفتاحی با اشاره به سابقه 20 ساله خود در تدریس ادبیات در نقاط مختلف شهر خاطرنشان کرد: به طور معمول به ادبیات در مقایسه با دروسی مانند ریاضی، فیزیک و سایر رشته های تخصصی اهمیت چندانی داده نمی شود و اگر این حذف صورت گیرد، الف. فاجعه. که نباید اتفاق بیفتد با این قصور، آینده بسیار غم انگیزی را برای ادبیات کشورمان ترسیم می کنم. امیدوارم راهی برای جلوگیری از این حذف یا بازگشت این درس با شدت و قوت بیشتر به دروس کنکور اندیشیده شود.

دانشگاه تاکید کرد: حتی اگر کنکور نداشته باشیم، با اهمیت دادن به درس ادبیات و کار با دانش آموزان در مقاطع پایین، در زمینه نگارش، ویرایش و شناخت ادبیات و فرهنگ، می توانیم به دانشجویان باسواد و فرهیخته فرهنگی تحویل دهیم. جامعه علمی، اما حذف و نادیده گرفتن آن نتیجه را کاملا معکوس می کند.

این شاعر درباره پیشنهادات خود در این زمینه گفت: به شخصه همیشه با کنکور چهارگزینه ای مخالف بوده ام. این اتفاق نه تنها برای درس ادبیات، بلکه برای دروس دیگر نیز رخ می دهد. مثلاً فرض کنید از حافظ، شاعری مشهور، تعابیر مختلفی داریم، هر مفسری حافظ را از دیدگاه خود و از آموزه هایی که دریافت کرده است، بررسی می کند. اما عزیزانی که سوال کنکور را طراحی می کنند به این نکته توجه نمی کنند که درک دانش آموزان متفاوت است، درک معلمانی که برای دانش آموزان تدریس می کنند متفاوت است، یعنی هم سلیقه شخصی افراد و هم نظرات آن معلمان برای دانش آموزان مهم است.به تنهایی. پرسیدن یک سوال با چهار نوع برای ادبیات همیشه این مشکل را داشته که یک جنبه را در نظر می گیرم، اما جنبه دیگر را فراموش می کنم.

مفتاحی تاکید کرد: معتقدم اگر قرار است آزمون ادبیات برگزار شود، باید تشریحی باشد. مثل دهه های 1320-1330 که دانشگاه تازه افتتاح می شد و کنکور به صورت تشریحی برگزار می شد. اما متأسفانه حتی در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز دیدن و ارزیابی آموخته های آن دانشجو در این موضوع توصیفی نیست. همچنین اگر قرار است ادبیات به عنوان امتحان نهایی گرفته شود، باید کارکردی باشد و آن را از حوزه حفظ و صیانت ذهنی خارج کند، در واقع ادبیات باید به دانش آموزان آموزش داده شود تا بتوانند ادبیات را به صورت کاربردی توسعه دهند. جایی که ادبیات می تواند زندگی آنها را پر کند. متأسفانه از این مشکل غافل شدم و دانش آموزان را عادت دادم که برخی مطالب را حذف کنند و در برگه خود بنویسند یا در کنکور یادداشت کنند، هیچ کدام جایگاه ادبیات را در زندگی و پیشرفت کشور نمی دانند.

وی تاکید کرد: به نظر من کتاب هایی که برای ادبیات نوشته می شود از اساس ایراد دارد و باید در آن تجدید نظر شود و با استانداردسازی سوالات از نظر کارایی و کاربردی اگر در امتحان نهایی شرکت کنیم مهم نیست و می توان نمره آن را ارزیابی کرد. اما در صورت تمرکز روی آرشیو، پیشرفتی در کار عزیزانی که وارد دانشگاه می شوند، حاصل نمی شود. در صورت تایید نهایی حذف دروس عمومی از کنکور و اتمام کار و حذف این درس، بهتر است کارشناسان برای سال بعد در این مورد نظر دهند. من فکر می کنم مشکلات ما اساسی است، شرکت در امتحان نهایی در دروس عمومی و تأثیرگذاری بر نمرات آنها در کنکور کار ریشه ای نیست، فکر می کنم یک طرح موقت است که مدتی بعد رد می شود و با طرح جدید جایگزین می شود. طرح. . من احساس می کنم این طرح هم یکی از حرکات تسریع شده است.

انتهای پیام/


sorces

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

برشکاری مقاطع فلزی به روش هوا برش اصفهان آهن

برشکاری مقاطع فلزی به روش هوا برش – اصفهان آهن برش لیزر آهن, برش لیزر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.