نگاهی اجمالی به جایگاه قرآن در اندیشه های امام خمینی


سید محمود صادقی یادداشتی دارد «نگاهی اجمالی به جایگاه قرآن در اندیشه امام خمینی».

به گزارش ایسنا، در قسمت سوم این یادداشت با عنوان «دعوت و اطاعت از قرآن» آمده است:

1. پیش از این در قسمت دوم این خاطره به این نکته اشاره شد که از نظر امام خمینی (ره) قرآن کریم و کتاب مقدس خداوند «کتاب دعوت» به بیداری و حیات است. نکته قابل توجه این است که در این تفکر صحیح «دعوت» مراتب دارد و البته استماع طبق دعوت هم درجات و هم درجات دارد: «دعوت مراتب دارد و استماع مراتب دارد. بالاترین مرتبه اطاعت است که بلافاصله پس از احراز مقدمات و ریاضت هایی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جلب کرد، منجر به این شد که خداوند تبارک و تعالی او را به سوی نزول قرآن سوق داد. صحیفه امام، ج 17). ، ص 490).

برای دستیابی به هدفی که در کلام امام خمینی(ره) نهفته است، توجه به این نکته ضروری است که از نظر بسیاری از علما و اندیشمندان جهان اسلام و به ویژه بسیاری از مفسران شیعه، «قرآن کلام است». خداوند”؛ این گفته البته از آیه ششم سوره توبه آمده است: بدین ترتیب باید به غیر مسلمان فرصت شنیدن «کلام الله» داده شود; این کلمه بدون شک عاری از صوت و لفظ و از اعتبار معناست (چنان که در مورد انسان است).

اما روشن است که این تعبیر قرآن به کلام خدا با توجه به معنای «کلام» که در آن همه موجودات را «کلام الله» معرفی می کند، تعبیر جدیدی نیست; (نک: کهف: 4؛ لقمان: 27 و…) اما این مفهوم زمانی اهمیت پیدا می کند که قرآن را «گفتار الهی» بدانیم; به این معنا، از نظر متفکران مسلمان، قرآن کریم نه تنها کلام خداست، بلکه کلام خدا نیز هست، یعنی خداوند علاوه بر آیات قرآن، اکنون و اکنون سخن می گوید. و با انسان گفتگو می کند (برای مطالعات بیشتر در این زمینه و نظرات گوناگون در این باره ر.ک: تفسیر موضوعی قرآن کریم (قرآن در قرآن) ج 1، ص 57-69).

با این حال، از آنجایی که خداوند متعال در قرآن با همگان به اندازه فهم او صحبت می کند، می توان به درک صحیحی از نظام سلسله مراتبی حاکم بر قرآن دست یافت. در این معنا، معنای کلام امام که دعوت قرآن را به درجات و اطاعت تا درجات می خواند، روشن می شود; چون دامنه وجودی و برتری بالاتری دارد، دعوت بالاتری نیز در شرط آن است که البته از درجات برتری اطاعت نیز فراتر می رود.

در نتیجه، حضور پیامبر اکرم (ص) در «برترین مرتبه اطاعت» و بر اساس بلندی قله، توجیه روشنی پیدا می‌کند: «پیامبر اکرم از ازل تا ابد لذت می‌برد و مقدمات استقامت است. سال‌ها ریاضیات معنوی را طی کرد تا اینکه به جایی رسید که لیاقت این تعطیلات را دارد و مهم این است که دنیا را ترک کند.» (صحیفه امام ج 17 ص 490 )

. عبارت کوتاهی که ذکر شد، علاوه بر موارد فوق، تلویحاً به جایگاه خاتم انبیاء الهی و نگین انگشتر نبوت نیز اشاره دارد که باید سلسله مراتب و فتح مراتب آن در ریاض تقویت شود; همانطور که در آیات اول سوره مزمل نسبت داده شده است; این بدان معناست که برای «توجه به کلام سنگین قرآن» باید بقیه شب را به احیا و عبادت بگذرانیم. حضرت امام (ره) به این آیات توجه دارند: «آنچه انسان را به ضیافت خدا می رساند ترک غیر خداست و این برای همه ممکن نیست; برای تعداد انگشت شماری به رهبری رسول خدا ممکن بود. آن توجه خالصانه به منبع نور و انحراف فراتر از آن، او را شایسته ضیافت خدا کرد و سزاوار آن شد، به گونه ای که قرآن یک بار به سادگی وارد قلبش شود». (حیفه امام، ج ۱۷، ص490-4991)

نکته جالب در تفکر امام زمان(عج) این است که آنچه باعث تنزل قرآن در این شکل و پیکر شد، شخصیت منحصر به فرد مقام معظم رهبری است که گاه خود را در قالب مرحوم محمد مصطفی نشان می دهد. و گاه در مواجهه با ائمه معصومین در فرزندان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) متجلی می شود: «به قدرت او ملائکه نازل می شوند; به قدرت حق تعالی قرآن نازل می شود و ملائکه نازل می شوند. اما حق تعالی در ماه مبارک و شب قدر به حقیقت قرآن می رسد و چون فرا می رسد قرآن کریم را به وسیله فرشتگانی که همه تابع آنها هستند تا آنجا که تلاوت می کند خوار می کند. از مردم» (صحیفه امام، ج 19، ص 285).

3. در واقع امام خمینی (ره) با توجه به عظمت حقیقت قرآن و دشواری درک آن توسط انسان های عادی، به این نکته توجه دارند که بالاترین مرتبه «دعوت» از آن رسول است. خداوند و ولی فقیه را که عمدتاً به خاطر خود اوست، می‌توان کلام سخت الهی دانست. وی در کتاب ادب الصلاح به نکته ای درباره فهم قرآن اشاره کرده است که با توجه به تعداد سطور آن در نوع خود توجه و تأمل و دقت بسیار می طلبد: منازل تکوین و تکامل بر اساس. به شرایط فعلی از ضروریات و حقایق امام وحدت است» (برچسب دعا، ص 181).

به این معنا، قرآن کریم قبل از ظهور و تجلی و حضور در عوالم مادی و نیز قبل از ملبس شدن به لباس الفاظ، به ترتیب اسماء، «کلام نفس الحق» محسوب می شد. و صفات . این مرتبه را که در اصطلاح سقا و ملکوت خداست، هیچ انسانی تصور نمی کند و ملائکه مقرب هم به آن نمی رسند مگر نبی خاتمی: قلب و لا نزول الغیب الا اکمل. نزول الهی برای ذات مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حلقه مردم «درون طاق‌ها»، اما در نزدیکی رئیس مقام «الابد» (اداب الصلاح)، ص 181 ).

از نظر امام، تنها کسانی می توانند به حقیقت نورانی قرآن برسند که با «اطاعت کامل» از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، علم را «ارث» از آن حضرت بدانند: خداوندی که به نور معنوی و حقایق الهی مشترک است. با روحانیت آن ذات مقدس و با اطاعت کامل فانی در آن حضرت، علوم وحیانی را از آن حضرت موروثی و حقیقت قرآن را نورانیت و کمال در قلب مبارک آن حضرت بدانند. امام. مانیفست در قلب آنها منعکس شود “(همان).

امام خمینی (ره) سر معراج انسان برای درک حقیقت قرآن را درک این مظاهر می داند که در دسترس همگان است; اما درک حقیقت قرآن در کل فقط برای مخاطب خاص آن است: «قرآن همه چیز دارد، احکام شرعی ظواهر دارد، داستان هایی دارد که ما نمی توانیم بفهمیم، ظواهر آن را می فهمیم. این برای همه است، چیزی است که همه از آن استفاده می کنند. اما استفاده هایی که باید انجام شود [نمی‏‌شود]. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم از آن بر اساس عبارت: (تفسیر سوره حمد، ص 135) استفاده کرد.

4. تدبر در آراء و اندیشه های امام خمینی (ره) در شناخت حقیقت کتب آسمانی و درجات و درجات حاکم بر آن، به خوبی نشان می دهد که معرفت این متفکر الهی در قرآن، دانشی فاخر فراتر از علم ظاهری است. متفکران بدیهی است که قرآن در اندیشه امام به شدت متأثر از اندیشه های عرفانی مکتب ابن عربی بوده و از این جهت با اکثر متفکران متأثر از این مکتب عرفانی موافق بوده است; اما آنچه امام را از دیگر عارفان این مکتب متمایز می کند، تأکید ایشان بر «بیداری جامعه اسلامی با آموزه های قرآنی» و احیای آن با این کتاب آسمانی است. تلاوت قرآن را لازم می دانند; اما برای جامعه کافی تلقی نمی شود: «قرائت قرآن و حضور قرآن در همه شئون زندگی انسان لازم است، اما کافی نیست. قرآن باید در همه شئون زندگی ما حضور داشته باشد. وقتی قرآن می فرماید: «و همگی به خط خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، گفته می شود: اینها تصمیمات سیاسی مترقی است که اگر اجرا شود، شما را بر جهان حاکم می کند. همه ما این قرآن را رها کرده ایم و به این مسائل توجه نکرده ایم. قرآن باید در همه امور باشد، قرآن باید تلاوت شود. قرآن، ذکر، همه باید همه جا باشند. قرآن باید در تمام شئون انسانی اسلام وارد شود، اما برخی از آنها و برخی نیست، اشکال دارد» (صحیفه امام، ج 16، ص 38-39).

انتهای پیام/


sorces

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

ادارات بوشهر، گناوه، دیلم و تنگستان تعطیل شد

ایسنا/ بوشهر معاون عمرانی استاندار از تعطیلی شهرستان های بوشهر، گناوه، دیلم و تنگستان به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.