نیازهای سلامت روان سالمندان


در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت، سلامت به معنای وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است. از آنجایی که حفظ سلامت روان سالمندان بسیار مهم و اساسی است، در این راستا لازم است سالمندان به نیازهای دستیابی به سلامت روان توجه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، سالمندی مرحله ای از زندگی است که در آن می توان تجارب نسل های دیگر را منتقل کرد. پیری با خرد مرتبط است و بسیاری از افراد مسن تا حد قابل توجهی توانایی های شناختی و جسمی خود را حفظ می کنند.

اگرچه زوال طبیعی اندام ها و اندام های بدن در سنین بالا باعث تغییر در ظاهر و افزایش میزان بیماری های جسمی می شود، اما اگر فرد به ورزش منظم، تغذیه سالم، استراحت کافی، مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه، فعالیت های مذهبی و روابط اجتماعی توجه کافی داشته باشد. ، در سنین بالا از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برخوردار است.

سن انسان مهم نیست، بلکه کافی است بیشتر مراقب سلامتی او باشد تا در سال های آخر زندگی سالم تر و فعال تر باشد. البته سلامتی محدود به بدن نیست; سلامت جسمانی در سالمندان کلید سلامت روان است و سلامت روان در دوران سالمندی تا حد زیادی به نحوه مقابله بدن با تغییرات این دوران بستگی دارد.

سازمان جهانی بهداشت، که هدف آن دستیابی به بالاترین سطح ممکن سلامت برای همه مردم جهان است، در کتاب خود تعریفی از سلامت ارائه می‌کند: «سلامت به معنای رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است، نه فقط عدم وجود بیماری. یا ناتوانی».

بر اساس این تعریف، فردی از سلامت روان برخوردار است که «توانایی های خود را بشناسد، بتواند با استرس های روزمره کنار بیاید و در جامعه مشارکت و فعالیت مفید و مؤثر داشته باشد».

برای سلامت روان ضروری است

برای داشتن سلامت روانی، بهتر است برخی کارها را انجام دهید و از اعمال خاصی اجتناب کنید:

از مصرف دخانیات، قلیان و مواد مخدر خودداری کنید.

به تحرک و ورزش مناسب توجه کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید.

ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنید.

استرس خود را کاهش دهید.

هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.

نکات مفید برای سلامت روان در سالمندان

استراحت کافی؛ خواب و استراحت مناسب به حفظ آرامش ذهن شما کمک می کند. سعی کنید بین ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید. علاوه بر خواب شبانه، چرت زدن به مدت 30 تا 40 دقیقه برای آرامش و افزایش انرژی نیز مفید است.

فعالیت بدنی

ورزش منظم فواید زیادی برای بدن دارد و باعث کاهش بیماری های مزمن مانند تصلب شرایین، فشار خون بالا، چربی خون و … می شود. فعالیت بدنی منظم و ملایم مانند 30 دقیقه پیاده روی روزانه باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی و کاهش ابتلا به پوکی استخوان می شود. و عملکرد تنفسی را بهبود می بخشد، جریان خون را بهبود می بخشد، وزن و فرم ایده آل را حفظ می کند و در نهایت آرامش جسمی و روحی را احساس می کند. حدس بزن چی شده.

تمرینات ذهنی را فراموش نکنید

اضطراب، استرس و استرس در زندگی پرمشغله امروزی می تواند باعث مشکلات حافظه و تمرکز شود. برای جلوگیری از اضطراب، می توانید با حل انواع جدول و پازل ذهن خود را درگیر کنید.

فعالیت هایی که همزمان مغز و دست ها را درگیر می کند مانند شطرنج بسیار مفید است. با مطالعه کتاب های مفید و متنوع، دانش عمومی خود را افزایش دهید. برای فرزندان و نوه های خود داستان بخوانید و به آنها کمک کنید تکالیف خود را حل کنند. با مطالعه مداوم ذهن خود را سالم نگه دارید. در صورت امکان در کلاس های مختلف ثبت نام کنید. کار با کامپیوتر و گوشی های هوشمند را یاد بگیرید و از طریق آنها با دوستان و آشنایان خود در ارتباط باشید.

در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنید

حفظ روابط اجتماعی؛ حمایت از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده، بستگان و همکاران به حفظ سلامت روان کمک می کند. آنها علائم آلزایمر را دارند، بنابراین توصیه می شود که سالمندان این ارتباطات را حفظ کنند. فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و مشارکت در گروه های مختلف کمک زیادی به سلامت روان سالمندان می کند.

روابط اجتماعی خود را تا حد امکان حفظ کنید، زیرا انزوا افراد را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر می کند.

تناسب اندام خود را به طور منظم با مراجعه به پزشک بررسی کنید.

سیگار و الکل را فراموش کنید.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب؛ کاهش مصرف نمک و عدم مصرف چربی های جامد، حفظ وزن مناسب، استفاده از تمامی گروه های غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه و لبنیات نقش موثری در حفظ سلامت سالمندان دارد.

از علائم افسردگی و اضطراب آگاه باشید؛ احساس نوسانات خلقی، کاهش انرژی، کاهش لذت از فعالیت های روزانه، احساس گناه، احساس بی ارزشی، تنهایی، اضطراب، اضطراب، کاهش خواب و اشتها و کاهش وزن. حتما چندین شکایت فیزیکی را با یک روانپزشک در میان بگذارید.

انتهای پیام/


sorces

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

دستور ویژه رئیس جمهور برای رفع ریزگردها

ایسنا/ آذربایجان غربی وزیر کشور گفت: رئیس جمهور در دستور ویژه ای خطاب به رئیس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.